Powerdressing, nog actueel of uit de tijd?

Dress to impress

Jezelf op een bepaalde manier kleden om indruk te maken op anderen is al van alle tijden. In de jaren 80 van de vorige eeuw sprak men over ‘powerdressing’. In die tijd namen steeds meer vrouwen deel aan het arbeidsproces en was het voor hen belangrijk serieus genomen te worden. Men was zich ervan bewust dat kleding en kledingstijl hierbij kon helpen. Belangrijk was om een mannelijk silhouet te creëren dat macht en autoriteit uitstraalde. In de kleding zag je dit terug in hoekige, vierkante lijnen en brede schouderpartijen door middel van schoudervullingen. Ook de enorme naaldhak hoorde bij deze powerlook.

The Iron Lady

De vrouw die in die tijd zeer bewust haar kledingstijl inzette om haar omgeving te imponeren was Margaret Thatcher, de premier van Engeland. Zij was zich ervan bewust dat zij met haar kleding een boodschap uitzond. Zij was vaak gekleed in een hoekig, recht gesneden mantelpakje om zo autoriteit en leiderschap te tonen in een politieke omgeving die destijds werd gedomineerd door mannen. Wel combineerde zij dit altijd met een romantische blouse met parelketting om zo ook te laten zien dat zij een vrouw was. 

Wat levert powerdressing je op?

Misschien vind je het overdreven om op die manier bezig te zijn met kleding. Kleding is slechts buitenkant. Op je werk gaat het om jouw kwaliteiten en vakkennis. Toch kan het dragen van een poweroutfit je best iets opleveren. Niet alleen omdat je je in een professionele outfit zelfverzekerd voelt, maar ook omdat onderzoek heeft uitgewezen dat je beter gaat presteren wanneer je een poweroutfit (lees: meer formele kledingstukken) draagt. Het betreft hier een onderzoek uit 2014, uitgevoerd door de Yale School of Management. In dit onderzoek werden twee groepen mensen met elkaar vergeleken. De ene groep droeg formele kleding (jasje, colbert) en de andere groep joggingbroeken en flipflops. Beide groepen namen deel aan een schijnonderhandeling. En wat bleek? De groep met de formele kleding scoorde beter in die zin dat zij meer winst behaalde dan de andere groep, gekleed in casual kleding.

De blazer, het powerstuk van nu

Kleding is meer dan alleen een mooi plaatje. Kleding kan je empoweren en je de uitstraling geven die je zoekt of op een bepaald moment nodig hebt. Uiteraard is een poweroutfit voor iedereen anders en zijn de regels niet meer zo strak als in de jaren 80 van de vorige eeuw. Bepaalde powerstukken zijn echter tijdloos en blijven on trend. Een empowerment piece dat het altijd goed doet op de werkvloer is de blazer. Met een goed passende blazer heb je in een handomdraai de professionele uitstraling die nodig is. Op dit moment zijn de langere en wijder vallende blazers trendy. Hiermee creëer je een meer informele en casual look. Wil je kracht en leiderschap uitstralen en werk je in een meer corporate omgeving, kies dan voor een getailleerd exemplaar (eventueel met schoudervullingen). Een blazer in een felle trendkleur, bijvoorbeeld een van de modekleuren van dit moment, zoals de kleuren groen en roze, doet het ook altijd goed. Kleur geeft je kracht, maakt zichtbaar. En, niet onbelangrijk: kleur is goed voor je humeur.