Kledingstijl

Ken jouw kledingstijl

‘Wie een eigen stijl heeft kent zichzelf’. Woorden van de fameuze modeontwerper, Giorgio Armani. Een eigen kledingstijl karakteriseert een persoon. Elke vrouw (en man) heeft een voorkeur voor een bepaalde kledingstijl. We noemen dit je stijlpersoonlijkheid. Zo heeft de ene persoon een voorkeur voor prints of felgekleurde kleding, terwijl de andere persoon altijd en uitsluitend gedempte kleuren draagt en nooit een print.

Jouw kledingstijl zegt iets over jou als persoon. Met een stijl draag je uit wie je bent en wat jou uniek maakt. Weten welke stijl jou kenmerkt en bij je past is ook belangrijk om slimme kledingkeuzes te maken. Als je jouw kledingstijl kent, weet je beter welke kleding aansluit bij jou als persoon en bij jouw garderobe. Je doet minder miskopen en voorkomt zo dat je kleding aanschaft die je niet of nauwelijks gaat dragen.

Behalve dat kleding moet passen bij jou als persoon, heeft een kledingstijl ook invloed op jouw imago. Met andere woorden: Hoe je gezien wordt door de ander. Elke kledingstijl heeft en geeft een ander effect. Bij elke kledingstijl hoort een specifiek imago. Kennis over kledingstijlen en het bijbehorende imago-effect kan je helpen om (voor je werk) goede kledingkeuzes te maken. Keuzes die passen bij de (werk)situatie en jou gaan helpen om je (zakelijke) doel te realiseren.

Als je je bewust wordt welke stijl bij jou hoort en jou uniek maakt, dan kun je een duidelijk en herkenbaar beeld van jezelf neerzetten. Je bent zo krachtig zichtbaar. Het is dus goed om je te verdiepen in jouw kledingstijl.

In dit blog bespreek ik vier belangrijke kledingstijlen of stijlpersoonlijkheden.

1          De klassieke stijl

De klassieke stijl is de basis van alle stijlen. Kenmerkend voor deze stijl is dat het gaat om tijdloze modellen van goede kwaliteit. Het klassieke type houdt vaak niet van felle kleuren, maar kiest kleding in basiskleuren gecombineerd met wit of een contrastkleur (rood, kobaltblauw). De pasvorm is meestal getailleerd. Kleding en sieraden worden meestal gekocht als set. Kledingstukken die de klassieke vrouw vaak in haar kast heeft hangen zijn: kokerrok, een zakelijke jurk, mantelpak, colbert, blouses, pumps, trenchcoat en klassieke sieraden (goud of zilver). Het doel: het creëren van een vrouwelijke, smaakvolle en elegante look.

De associaties en woorden die bij deze garderobestijl horen zijn: professioneel, zakelijk en betrouwbaar. Het is dus een perfecte kledingstijl in een zakelijke werkomgeving. Kleed je je klassiek, dan krijg je in een imago-quiz sneller de eigenschappen toegedicht als: ‘professioneel’, ‘zakelijk’, ‘gestructureerd’, ‘verzorgd’ en ‘intelligent’. 

Vanwege de getailleerde snit en de meer klassieke modellen kan er een iets tuttige en saaie uitstraling ontstaan. Er zijn ook vrouwen die de klassieke kledingstijl  ‘ouwelijk’, ‘afstandelijk’ of ‘te formeel’ vinden. Juist omdat de kleding van goede kwaliteit is en niet snel slijt, bestaat het risico dat de kleding te gedateerd kan zijn. Het advies: combineer tijdloze basisstukken met meer trendy stukken (qua kleur of dessin). Denk iets minder in sets en stap eens binnen bij een andere kledingwinkel dan je normaal gewend bent. Dit kan ervoor zorgen dat je andere combinaties kiest. Kledingmerken of winkels waar je de klassieke kledingstijl vindt zijn: Sui Studio, Hugo Boss, Cavallaro, Claudia Sträter.

2          De natuurlijke stijl

Houd jij van praktisch, comfortabel en weinig poespas? Dan heb jij waarschijnlijk een natuurlijke stijl. Jij vindt het belangrijk dat kleding lekker zit, overal bij past en weinig onderhoud vraagt. ‘Kan het in de wasmachine?’ Dit is de standaardvraag voor de vrouw die houdt van de natuurlijke stijl. Bij een natuurlijke stijl horen rustige kleuren, veel broeken, breisels, een lossere en ruimer vallende snit, katoenen stoffen en platte schoenen of laarzen. De vrouw met een natuurlijke kledingstijl wil vaak niet teveel opvallen. Echte trendy kledingstukken hangen vaak niet in de kast. Woorden die bij deze kledingstijl passen zijn: sportief, bescheiden, vriendelijk en onopvallend

In Nederland hebben veel vrouwen een voorkeur voor deze natuurlijke, sportieve kledingstijl. De kleding geeft veel bewegingsvrijheid, is praktisch en kan tegen een stootje. Dit zijn tevens de belangrijkste eisen die de vrouw met een voorkeur voor deze kledingstijl stelt aan haar kleding.  

Door het weinig opvallende kleurgebruik en minder in het oog vallende kledingstukken, geeft deze stijl een vriendelijke en toegankelijke look. Het gevaar is echter ook dat je te onopvallend kan zijn. Zeker als je ook geen make-up gebruikt. Je maakt in deze kledingstijl eerder een bescheiden indruk. Is dit niet wat je wilt? Of wat jouw functie vraagt? Neem jouw kledingstijl dan eens onder de loep en bedenk dat een te eenvoudige kledingstijl de indruk kan wekken dat je jezelf niet of minder belangrijk vindt. Of dat je minder snel ingeschat wordt als leidinggevende of iemand met een seniorfunctie. Houd dit in je achterhoofd als je kleding kiest voor je werk. Voor jou kan het helpen om combinaties te maken met een trendy kledingstuk of te kiezen voor een meer tijdloos exemplaar van goede kwaliteit. 

Scotch and Soda, Sandwich, Hema, Mexx, Esprit zijn enkele merken en winkels waar je veel kleding kunt vinden in de natuurlijke stijl.

3          De vrouwelijke, romantische stijl

Ben jij iemand die houdt van kleur, ruches, drukke (bloemen)prints, veel sieraden,  bloemendessins en bijzondere stoffen zoals glans en kant? Dan behoor jij waarschijnlijk tot de vrouwelijke stijlpersoonlijkheid. Je bent trendgevoelig en houdt van kleurrijke, vrouwelijke kleding. Het is een ideale look als je graag meer op de voorgrond wilt treden. Het is ook een zeer vrouwelijke stijl, doordat je kiest voor sierlijke en vrouwelijke stijlelementen, zowel in jouw kleding als in jouw accessoires.

Vrouwelijk, verzorgd en trendy zijn de woorden die bij deze stijl horen. Een valkuil bij deze stijl is het woordje té. Het laten zien van jouw vrouwelijkheid is natuurlijk prima. Je bent immers vrouw. Maar overdrijf het niet. Zorg ervoor dat de kleding die je kiest voor het werk niet te kleurrijk is of gemaakt is van een stof die te feestelijk oogt. Let op de balans. Weet ook dat je er in een print, zeker als het gaat om een bloemenprint, minder zakelijk uitziet dan als je kiest voor effen kledingstukken. Pas deze stijl dus subtiel toe en breng rust in je outfit door te kiezen voor goede basics.

Winkels  die deze kledingstijl voeren zijn: Caroline Biss, Summum en Zara.

4          De dramatische of flamboyante kledingstijl

Houd jij van grote en aparte accessoires, echte eyecatchers? Wil jij in jouw kledingstijl benadrukken dat jij niet mainstream bent? Is zwart jouw favoriete kleur, maar draag je ook graag een knalgele jurk? Heb  je opvallende dessins en dierenprints in jouw kast hangen? Dan behoor je hoogstwaarschijnlijk tot dit meest flamboyante type vrouw. Krachtig, sterk en imponerend zijn de woorden die deze kledingstijl kenmerken.

Deze stijl is eigenzinnig, zeer uitgesproken en soms ook excentriek. Deze kledingstijl is bovendien zeer opvallend, zowel door het (felle)kleurgebruik, als door de meer excentrieke modellen en bijzondere (rechte of asymmetrische) lijnen. Dit type vrouw draagt zowel nieuwe als vintage kleding. Als het maar kleding is die niet iedereen draagt. Trendy is niet het toverwoord, maar uniek en apart.

Voor het geven van een presentatie aan een grote groep is dit een zeer geschikte stijl. Je bent zichtbaar en zeer aanwezig. Vanwege de bijzondere vormen, grote kleurcontrasten en vaak grote accessoires. In deze kledingstijl laat je zien dat je durft en niet bang bent om op te vallen. Te afstandelijk en te weinig benaderbaar kunnen als nadelen worden benoemd van deze stijl. Een hoog kleurcontrast (zwart-wit) en rechte lijnen geven een zelfbewuste, maar ook afstandelijke uitstraling. Vind je het belangrijk dat je toegankelijk bent? Kies dan bijvoorbeeld voor een wat lager kleurcontrast. Een lager kleurcontrast geeft een meer benaderbare indruk.

Waar kun je deze kleding vinden? Vaak niet in de grote, meer bekende winkelketens, maar ga op zoek naar de meer bijzonder boetiekjes. Voorbeelden van kledingmerken met een meer aparte snit zijn: Sarah Pacini, Hans Ubbink en Essentiel.