Ben jij bewust bezig met kleding? Of trek je voor je werk een outfit aan die vooral praktisch is en comfortabel zit? Want ja, hoor ik je zeggen: “Het gaat toch om mijn kwaliteiten en om wat ik kan? Succes zit ’m toch niet in kleding? Kleding is toch een kwestie van smaak?”
Uiteraard zijn jouw kwaliteiten belangrijk. Goed zijn in je vak is een randvoorwaarde om succesvol te zijn. En natuurlijk spelen smaak en eigen persoonlijke voorkeuren een rol bij je kledingkeuze. Maar weet ook dat je met kleding en kleur uitdraagt hoe je wilt overkomen en wat je wilt uitstralen.
Kleding vertelt een verhaal en is daarmee een belangrijk en krachtig communicatiemiddel in de zakelijke context. In dit artikel bespreek ik vijf redenen waarom het belangrijk is om aandacht te besteden aan jouw uiterlijke presentatie.
1. Het visuele plaatje helpt bij het maken van een goede eerste indruk
In veel situaties, maar zeker in de zakelijke werkomgeving, is het maken van een goede eerste indruk belangrijk. Er is veel geschreven over de eerste indruk en hoe deze tot stand komt. Een vaak aangehaald onderzoek is dat van de Amerikaanse wetenschapper Albert Mehrabian. Volgens de hoogleraar psychologie vindt communicatie voor het grootste deel plaats via lichaamstaal (visueel, 55 procent) en stemklank (vocaal, 38 procent), en slechts voor 7 procent door wat iemand zegt (verbaal).
Met andere woorden: het visuele plaatje en de toon van je stem hebben meer impact op hoe jij wordt waargenomen dan wat jij zegt. Jouw uiterlijke presentatie, jouw verpakking, is dus een belangrijk onderdeel voor de eerste indruk. Maak hier gebruik van, want kleding en accessoires zijn zaken waar je zelf invloed op hebt.
De eerste indruk is ook heel bepalend voor de indrukken die daarna volgen. Als de eerste indruk positief is, worden er automatisch ook andere positieve eigenschappen aan een persoon toegedicht. Om die reden is het belangrijk stil te staan bij de vraag hoe jij overkomt op anderen en hier bewust mee om te gaan. Kleding is een van de tools die jij hiervoor kunt inzetten.
2. Goed gekleed gaan versterkt jouw geloofwaardigheid
Wellicht heb je zelf al eens ervaren dat je anders wordt benaderd als je gekleed bent in een mooie zakelijke jurk dan als je een spijkerbroek met versleten sneakers draagt. In het boek van Roos Vonk getiteld De eerste indruk staan diverse onderzoeksresultaten over dit verband tussen goed gekleed gaan en serieus genomen worden. Zo is onder meer gebleken dat managers eerder advies aannemen van consultants die gekleed zijn in een duur maatpak. Een duur pak staat namelijk symbool voor een hogere sociale status en senioriteit.
Natuurlijk betekent dit niet dat je alleen in luxe, exclusieve kleding gezien of gehoord wordt, maar wel dat het belangrijk is om je verzorgd en representatief (voor jouw functie) te kleden. Aandacht besteden aan je uiterlijke presentatie wordt altijd gewaardeerd. Als je iemand wilt overtuigen of in jou wilt laten geloven, dan helpt het als je jezelf representatief en gepast kleedt. Een stijlvolle verpakking verkoopt jouw inhoud.
3. Goed gekleed gaan vergroot jouw expertstatus
Met kleding geef je informatie af over jouw status. Mensen nemen jou waar op basis van wat zij zien, horen en ervaren. Wie ben jij, wat wil jij uitstralen en wat laat je hiervan zien in jouw uiterlijke presentatie? Ben jij de expert in jouw vakgebied? Ben jij de managementassistent voor wie kwaliteit en accuratesse hoog in het vaandel staat? Laat dit dan ook zien in jouw uitstraling en kies kleding die bij dit beeld en bij jouw ambitie past.
4. Aantrekkelijkheid beïnvloedt de hoogte van jouw salaris
Dat er een verband bestaat tussen de hoogte van het salaris en aantrekkelijkheid, is bij veel mensen bekend. ‘Aantrekkelijke’ mensen hebben hogere salarissen dan ‘minder aantrekkelijke’ mensen die hetzelfde werk doen (bron: Roos Vonk, De eerste indruk). Wat ‘aantrekkelijk’ wordt gevonden hangt samen met de uiterlijke kenmerken van een persoon, zoals gezichtskenmerken, lengte, gewicht en vorm van het postuur. Hier heb je geen tot weinig invloed op. Op kleding en uiterlijke verzorging echter wel. Dat dit relevant kan zijn blijkt uit een Amerikaans onderzoek uitgevoerd door sociologen Jaclyn Wong en Andrew Penner. Deze onderzoekers benadrukken het belang van een goede uiterlijke presentatie en verzorging, juist voor vrouwen. Hun onderzoek wees uit dat het vooral voor vrouwen loont om te investeren in het uiterlijk. Zo verdienen vrouwen die meer aandacht besteden aan hun uiterlijke presentatie meer geld, ongeacht hoe aantrekkelijk ze zijn. Men noemt dit de ‘aantrekkelijkheidsbonus’. Doe hier dus je voordeel mee. Kleren maken de vrouw, maar dus ook haar salaris.
5. Goed gekleed gaan vergroot jouw zelfvertrouwen
Het belang van kleding zit natuurlijk niet alleen in hoe je wordt waargenomen en hoe je anderen hiermee kunt beïnvloeden. Kleding heeft ook effect op hoe je je voelt. Denk bijvoorbeeld aan je trouwdag toen je gekleed was in die prachtige jurk of aan de momenten dat je je speciaal aankleedt voor een belangrijk gesprek of presentatie op je werk.
Wanneer je weet dat je goed gekleed bent, voel je je zelfverzekerder. Dit beïnvloedt je gedrag, je prestaties en daarmee jouw (zakelijke) succes. Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat mensen zorgvuldiger en met meer aandacht werken als ze een doktersjas dragen. Hoe je naar kleding kijkt, de associaties die je hiermee hebt, beïnvloeden je gedrag.
Upgrade jouw garderobe
Voor het nieuwe jaar wil ik je inspireren om werk te maken van jouw uiterlijke presentatie. Jezelf stijlvol en gepast kleden helpt jou in jouw carrière en in jouw kansen op succes. Laat jouw expertstatus dus zien in jouw professionele verschijning. Ga voor een upgrade van jouw garderobe. Zo kom je beter in beeld en ben je optimaal zichtbaar.